Strategisk planering

...handlar om att du ska veta vad du vill.

"Vinnarna här i livet kan spelets regler och har en plan:
det gör den oerhört mycket effektivare än de människor som inte har samma beredskap.
Det är inget mystiskt med det, det är enkel fakta"

När man sitter och läser hela dagar om företag och hur de gjort för att lyckas, hur personen bakom ska vara för att lyckas och hur man ska skaffa resurser för att lyckas så känner man bara:
Ska det vara så jäkla svårt?

All fakta och information finns ju här. Alla företag som lyckats har hittat sitt koncept.
Det finns fyra olika rolller på marknaden.

- Marknadsledare (Coca.cola)
- Marknadsutmanare (Easy jet)
- Marknadsföljare (rusta, ö&b)
- Nisch-startegi (Porsche)

Det känns inte så krångligt egentligen. Dock krävs så otroligt mycket av den som ska driva fram företaget.
Jag blir inspererad och känner att det finns en hel värld där ute att erövra, att ta del av, att utnyttja.

Men som citatet ovan beskriver, vinnarna har en plan. Man måste ha ett mål.

Därför sitter jag nu i alla dessa stora böcker med dessa värdsliga tankar och funderingar på vad har jag för mål här i livet, vad känner jag att jag vill göra?

Jag har redan provat på en del yrken. Ingen ger mig direkt tillfredställnig, därför söker jag vidare. Ingenstans känner jag meningen, att vara en arbetsmyra i myrstacken känns tråkigt. Att sätta sig på ett kontor efter denna utbildning, det kan jag göra ett tag. För omständigheternas skull, för ekonomin och för förhållandet. Men jag vet att om jag klarar denna utbildning, så kommer jag inte att sitta på kontor resten av livet.

Att vara egen är en frihet, men också ett stort ansvar och i vissa fall börda. Jag behöver bara se inom min familj för att se vad det kan ha för effekter. En framtid för mig?

I "ladies på östermalm" (ja´, jag tittar eftersom jag är nyfikna på affärskvinnor i sverige ist för de jäklarns räkemackeglidarna ifrån hollywood) säger Tone att man som kvinna får offra mycket för karriären. Förhållande, familj och vänner är det som man sätter på spel när man väljer att tjäna pengar som kvinna.

Daniel är dock inte sådan som blir arg om jag skulle tjäna mer än honom. Han gå ofta här hemma och säger att det är bra att jag pluggar och skaffar mig ett välbetalt jobb så att han kan få bli "hemmafru". Haha, dream on..

Nej nu har jag luftat hjärnan tillräckligt för idag. Åter till böckernas värld.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0