Så var sommaren över för denna gången

Så nu sparkar vi igång hösten, med massa spännande projekt.
I mitt fall så börjar sista året på ekonomprogrammet och slutspurten inför at bli en utbildad ekonom. Träffades i måndags för första lektionen där läraren meddelade att detta året kommer att bli det tuffaste och det kommer krävas att vi satsar allt för att klara oss igenom. Med alla räkenskaper och formler och teorier, krävs mycket arbete och framförallt TRÄNING för att bli bra. Nöta allt flertalet gånger. Man kan det inte för att man sett det utan det ska nötas in. Läraren sa att han startade varje dag med att skriva ned minst fem meningar om någonting som han tycker att är meningsfullt/intressant eller något nytt han lärt sig och uppmanade oss att göra detsamma, eftersom det enda sättet vi kan bli riktigt bra på är genom att öva och att skriva. Berätta, beskriva och förklara. Skriva, skriva, skriva. Och han har tyvärr rätt. Jag är jättedålig på att beskriva saker för andra. Hur saker och ting fungerar och hänger ihop. Så tänkte faktiskt ta min lärare på orden och försöka beskriva vad jag lärt mig varenda dag, för att jag ska träna mig själv genom att berätta för andra vad jag läser. Dock om ni finner detta tråkigt att läsa så är det ok, för jag gör det för min egen skull.  
 
Jag tänkte idag prata om tidsvärdet av pengar. Alla vet att en krona för hundra år sedan var värd mer än en krona idag. Hur kan det komma sig?
 
Värdet på pengarna styrs av inflationen samt ränta.
Jag kan ge ett exempel:
Jag väljer att sätta in 1000kr på banken till en årlig förräntning på 4%, hur mycket pengar har jag om 20 år?
Vi räknar nu ut Framtida värdet av mina pengar genom att använda formeln FV=C(1+r)^t
där
C=Beloppet
r =ränta
t= tidsperiod/år
Vilket ger 1000(1+0,04)^20= 2191kr (avrundat)
 
MEN nu har vi bara tagit hänsyn till att banken ger mig ränta på pengarna. Ränta-på-ränta effekten. Det betyder att jag första året ränta på pengarna, andra året får jag ränta på beloppet+räntan osv.
Inflationen kommer att äta upp en del av värdet på mina pengar. Med inflation menas att jag kommer att få betala mer pengar för samma korg av varor. Riksbankens mål är att hålla inflationen kring 2%. Vi använder detta i min beräkning.
 
Vi beräknar den inflationsjusterad räntan genom formeln (1+r)/(1+i). Vi kan direkt sätta in detta i vår ekvation.
1000(1,04/1,02)^20= 1475kr, vilket bättre skulle beskriva det framtida värdet av mina pengar.
 
Ett annat lite roligare exempel som dessutom är sant:
I början av år 2008, valde en 77år gammal dam att stämma staden Tampa (USA) på 22,7 miljoner dollar. Anledningen till detta var att en av hennes förfäder hade lånat ut 300 dollar till staden under amerikanska inbördeskriget, med löftet om att staden skulle återbetala lånet senare. Lånet blev aldrig återbetalt.
Så nu valde damen att stämma staden på 300 dollar+ årlig ränta på 8 procent. Mellan 1861 och 2007 har det gått 146 år.
 
Vi kan nu göra samma beräkning som innan (dock utan justering för inflationen)
300(1,08)^146= 22750427
Dvs, en 300 dollars-investering år 1861, med årlig ränta på 8 procent skulle på 146 år ha vuxit till 22,750,000 dollar.
 
(Om hon vann har jag dock ingen aning om...) :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0