V 35, del 2

Det andra ämnet vi har denna veckan är Corporate Governance (ägarstyrning). Allt material är på engelska och därför blir de svengelska och konstig meningsuppbyggnad.
 
Corporate governance handlar om hur man som aktieägare eller investerare kan försäkra sig om att företagsledningen gör sitt jobb genom att ge tillbaka förtjänad avkastning på sina investeringar. De som investerar sina pengar i ett företag tar en risk, och för det vill de ha kompensation
 
När man separerar ägandet av företaget och styrningen/ledningen  av företaget uppstår det några intressekonflikter, vilka jag ska ta upp några här.
 
Det finns många som har åsikter och olika intressen för hur ett företag ska agera och skötas. Några aktörer som företaget måste ta hänsyn till är de anställda, aktieägarna, kunderna, myndigheter, samhället, ledningen osv. Alla har krav och preferenser på hur de vill att företaget ska vara. Mellan dessa aktörer uppstår ofta konflikter. Till exempel så kan det uppstå intressekonflikter mellan aktieägarna och de anställda då de inte vill ha ut samma saker av företaget. Aktieägarna vill ha sin avkastning, medans arbetarna kanske mer fokuserar på bra arbetsmiljö och bra löner vilket skulle sänka aktieägarnas avkastning då dessa får det "som blir över".
 
Ledningen i ett företag har en tendens att fokusera på att företaget ska växa och bli större, istället för att öka värdet i firman. Ur ett aktieägarperspektiv är det föga intressant att företaget växer. Ledningen vill oftast hellre satsa pengar på att få företaget större än att ge utdelning till aktieägarna och då kan de riskera göra dåliga investeringar, som i slutändan resulterar i att värdet på firman går ned och aktieägarna får ta smällen. Detta kallas även för Moral Hazard.
 
Sen har vi Principal-Agent problemet. Med det menas att man som Principal (uppdragsgivare) och agent (uppdragstagare) oftast inte har samma intressen. Låt oss ta ett lätt exempel. Jag ber dig att hämta kaffe åt mig. Du får pengar till kaffet plus fem kr åt dig själv. I mitt intresse ligger att få en kopp kaffe så snabbt som möjligt då jag vill ha det varmt. Du kanske inte alls är så intresserad i att skynda dig. Du har ju redan fått betalt så du stannar och småpratar lite på vägen, lyckas hälla ut halva koppen då du snubblar till, stannar ute och tar en cigarett innan du kommer tillbaka med koppen till mig.
Samma inom ekonomin. Jag ger dig i uppdrag att investera mina pengar på bästa sätt men du gör något annat med pengarna som ligger mer i dina intressen.
 
Det var en sammanfattning av 15 sidor krånglig engelska. Hoppas de är förståeligt, då har jag lyckas lite. :)
Nu ska jag försöka få tag i en film som vår super-braiga lärare rekomenderar. "Rogue trader" med Ewan McGregor. Ska tydligen vara en bra film inom finans. :)
 
Btw Lilly rullade runt igår! 3ggr på raken och alltid när jag tittade bort... :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0